RSS

Dove

Innledning: Hva annonseres det for? Hvor stod annonsen/sendes reklamen? Hva kan vi tolke ut av at den stod/sendes i dette mediet?
-Reklamen under tilhører Dove. Dove er et skjønnhetsmerke som selger at fra bodylotions til sminkefjernere. Denne reklamen har vært vist på TV og i aviser en god stund. Jeg velger å tro at den sendes på TV for å nå ut til alle, men jeg vil samtidig si at reklamen rettes mot kvinner i alderen 16-50.




Denotativt nivå (beskrivende nivå): Beskrive annonsen direkte og nøytralt. Hva ser du på bildet/i reklamen, helt konkret?
-På dette bilde ser jeg masse kvinner i forskjellige former og farger. Kvinnene har på seg hvit undertøy og har et bredt smil. De ser selvsikker ut, og ser ut til å komme godt overens. Nederst til høyre ser vi Dove flaskene. De ser enkel og elegant ut.

Utredning: Se nærmere på hva virkemidlene i annonsen forteller. Hvorfor er akkurat disse elementene valgt? Hvilke assosiasjoner gir de? Hvilke blikkfang finnes? Hvorfor akkurat disse?
-Virkemindlene i denne annonsen er klare. Jeg tror de har brukt modeller i forskjellige størrelser og farger fordi de vil nå ut til alle. Dette gjør at flere personer kanskje føler dette produktet passer for dem. Blikkfanget er selvfølgelig kvinnene. Bakgrunnen er hvit noe som gjør at kvinnene står mer frem. Det at bakgrunnen er hvit gjør at vi kan få assosiasjoner til renhet.

Tolkning (konnotativt nivå): Et bilde/reklamefilm er åpent for mange tolkninger. Hvilke elementer er det som begrenser tolkningen her og gir føringer for hvilken tolkning vi skal velge?
-Det kan være ltt vanskelig å forstå hva reklamen er for, grunnen til dette er at dove flaskene ikke står i sentrum. Men vi ser kvinne kroppene og skjønner til en viss grad at det handler om en form for hudpleie.

Vurdering (Ideologi): På hvilken måte gjenspeiler reklamen/annonsen tiden den er skapt i? Hva er det som ikke er med i bildet? Sier også dette noe om hvilken ideologi som ligger bak? Hvem henvender den seg til? Menn, kvinner, barn etc?
- Reklamen er laget i vår tid, dett ser vi med at det ikke var slike reklamer før i tiden og at kvinnene ikke har på seg nattkjoler, slik det var før. Reklamen hendvender seg til alle, kanskje mest kvinner i alderen 16-50.

Konklusjon: Oppsummerende konklusjon. Hva har vi kommet frem til og hvorfor. Når budskapet frem? Er annonsen/reklamefilmen vellykket i forhold til intensjonen? Hvofor/hvorfor ikke?

- Jeg har kommet fram til at reklamen kan være litt vanskelig å tolke. Men det er relativt lett å se budskapet den sender ut. Denne reklamen ville jeg ha sagt at var en vellykket reklame. 

Love Becca

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar